Trei femei, trei stiluri, un numitor comun: coachingul făcut cu sens, claritate și profunzime. Anca Al Kebsi, Alina Filote și Alina Bota Tăbușcă povestesc despre începuturi, provocări, procesul de acreditare ICF și cum s-a transformat cariera lor odată cu asumarea rolului de coach profesionist. Vei descoperi ce înseamnă cu adevărat impactul unei întrebări bine puse, cât de important este brandingul personal și cum se construiește un stil autentic în coaching, din practică, feedback și curajul de a fi tu.

Cum ați descoperit coachingul și ce v-a atras cel mai mult la această profesie?
Alina Bota Tăbușcă: În 2008-2009 lucram ca PR la o companie care oferea servicii de training și coaching. Aveam background de trainer într-un ONG și mi se părea foarte interesant acest nou domeniu.
Însă concret am început să cresc și practic atunci când am deschis business-ul actual, de marketing coaching, în 2019. Căutam un mod de a aduce mai multă claritate și responsabilitate în rândul factorilor de decizie în ceea ce privește procesele și instrumentele de marketing. Și coachingul a fost fix ce aveam nevoie.
Două lucruri m-au fascinat mereu la acest domeniu: valoarea tăcerii și cât de mult impact poate avea o întrebare în viața unui client, a unui proiect sau a mea, ca și coach.
Cum v-ați cunoscut?
Alina Bota Tăbușcă: Pe Alina (Filote) am cunoscut-o printr-un prieten comun, Mircea, care mi-a spus că trebuie să o cunosc și sigur o să-mi placă. Și a avut dreptate. Mi s-au părut un om cald, calm, care mă observa și evalua cu blândețe și profunzime. Ulterior am ales sa fac cu ea mentoratul necesar pentru acreditarea ICF și a fost o experiență foarte frumoasă. A fost fix ce aveam nevoie: un om cu structura, claritate, suport și blândețe.
Pe Anca (Anca Al Kebsi) simt că o cunosc de cel puțin jumătate de viață. Încerc să îmi amintesc când, mai exact, ne-am conectat și nu reușesc. Cred că dintr-un grup de networking. Ce îmi amintesc acum este că din primul moment mi-a fost clar că Anca e o forță. Și m-a surprins că toată puterea și determinarea asta au găsit o formă atât de constructivă și empatică de exprimare.
Alina Filote: Ne-am cunoscut în cadrul unui curs de mentor coaching. Am observat că Anca, cu siguranța și hotărârea ei, și Alina, cu profunzimea profesională și sensibilitatea de a asculta emoțiile clienților, au adus contribuții remarcabile.
Ați trecut printr-un proces de acreditare intens. Cum a influențat acest proces cariera voastra și stilul tău de coaching?
Anca Al Kebsi: Acreditarea îți oferă garanția că înveți ce trebuie, cât trebuie și că ai acele competențe importante pentru a lucra cu clienții într-un mod de impact real și calitativ.

Alina Filote: Procesul de acreditare a fost fundamental pentru evoluția mea profesională. Deși m-am apucat de coaching acum 10 ani, îmi dau seama că m-aș fi acreditat mai repede, pentru că acest proces m-a ajutat să cresc enorm. Am trecut direct la PCC într-un ritm accelerat, ceea ce m-a făcut mai pregătită și mai încrezătoare în abordarea mea.
Acreditarea nu doar că mi-a validat competențele, ci m-a învățat cum să aduc o transformare reală clienților, ajutându-i să își implementeze obiectivele și să se transforme din interior.
Ce competență esențială deprinsă în acest curs a avut cel mai mare impact asupra voastră?
Alina Bota Tăbușcă: Competența de a starni/ declanșa conștientizarea. Am simțit efectul asupra mea și asupra clienților mei. Capacitatea de a merge în profunzime cred că a contribuit foarte mult la rezultatele și feedback-urile pe care clienții mei mi le-au transmis.
Alina Filote: Pentru mine, cel mai valoros aspect a fost dezvoltarea abilității de a crea obiective clare și motivatoare. Fără un obiectiv bine definit, te simți ca o barcă la deriva, făcând de toate fără un focus real.
Parcursul de la prima lecție până la finalizarea cursului este o călătorie intensă: întâlnești momente în care simți că nu mai știi nimic, că forțezi crearea unor căi neuronale noi, dar, prin practică și feedback constant, ajungi să poți duce o sesiune de coaching până la capăt cu încredere. Această experiență m-a transformat și mi-a insuflat un stil de gândire orientat spre rezultate și claritate.
Ce impact poate avea coachingul profesionist asupra unui client?
Anca Al Kebsi: Clienții spun “am interacționat cu un coach într-o sesiune și nu a fost ce trebuie”. Credeți sau nu, așa se vede diferența. Cel care nu a fost ce trebuie nu s-a format suficient pentru a oferi calitatea pe care coachingul poate real să o ofere.
Alina Filote: Impactul este profund și transformator. Un coaching bine implementat ajută clientul să își clarifice obiectivele, să depășească blocajele și să se transforme la nivelul dorit – din interior spre exterior. Este o călătorie care nu doar îmbunătățește performanța, ci și aduce conștientizare și creștere personală. Totodată, pe piața plină de prejudecăți și oferte neprofesionale, un coach profesionist se distinge prin responsabilitate și rezultate.

Care sunt cele mai de succes povesti de succes unor fosti cursanti sau ale unor clienți?
Alina Bota Tăbușcă: Hmmm, ce face unele povești mai de succes decât altele? Cred în valoarea succesului pentru fiecare dintre clienții mei, fie că asta înseamnă că au pornit în sfârșit campania la care visau, că au înțeles și definit brandul propriu, că au o structură pe care comunică fără stres și constant, că au curaj să se expună, că au ales să renunțe la o carieră toxică și privesc în interior pentru a vedea ce își doresc cu adevărat.
Am avut și am clienți extraordinari, de la care învăț constant și care, in felul lor, schimbă lumea zi de zi.
Cum v-a influențat acreditarea ICF cariera? Ce oportunități v-a deschis?
Alina Bota Tăbușcă: Cred că structura, tehnica, capacitatea de a înțelege măcar o parte din fineturile procesului de coaching sunt ingrediente ale unui nivel de încredere în mine și ce pot face alături de clienții mei. S-a simțit în sesiuni, în starea mea per total, în colaborările dezvoltate cu oameni din zone complementare.
Alina Filote: Procesul de acreditare a fost, pentru mine, o oportunitate extraordinară de creștere personală și profesională. A fost momentul în care toți cei 10 ani de formare și învățare s-au integrat armonios. Colaborarea cu ANCA în crearea cursului m-a ajutat să privesc dintr-o perspectivă mai largă, să conștientizez cât de mult am crescut și cum am evoluat ca profesionist. Această transformare m-a făcut capabilă să fiu de ajutor și altor coachi aflați la început de drum, oferindu-le feedback și susținere în procesul lor de fine tuning pentru a aduce valoare reală clienților.
Cât de important este brandingul personal în acest domeniu și cum ar trebui abordat?
Alina Bota Tăbușcă: În coaching brandul personal este esențial. E un domeniu în care oamenii vor sta față în față cu tine. Îi ajută foarte mult să ajungă acolo dacă descoperă valori sau pasiuni comune, dacă văd în ce scrii sau cum vorbești că ai expertiză și încredere, dacă simt că rezonează.
Chimia asta este esențială pentru a construi raport și a putea fi vulnerabil într-un proces de coaching. Iar procesul de construire a sa nu începe în discuțiile inițiale cu un client, ci cu fiecare postare, email, articol, video pe care îl faci disponibil audienței tale.
Alina Filote: Brandingul personal nu este despre promovarea propriei persoane, ci despre valoarea pe care o aduci clienților. Când te întâlnești cu cineva, esențial este să transmiți energie și soluții concrete. Dacă clientul simte că doar îi iei energia, nu vei avea succes. Este important să-ți cunoști publicul țintă – să îți stabilești avatarul, să înțelegi aspirațiile, provocările și nevoile lor, și apoi să aduci o valoare autentică
Cum ar trebui să își definească un coach propriul stil, fără să copieze modelele pe care le învață?
Anca Al Kebsi: Din practică poți să vezi care sunt zonele în care strălucești, cu ce tip de clienți lucrezi mai ușor și unde te adaptezi cu dificultate. Cred că după primele luni începe să se contureze. Definirea stilului se întâmplă treptat. Treci de la a face coaching la a deveni coach.
Care este cea mai frecventă greșeală pe care o fac coach-ii când încearcă să se promoveze?
Alina Bota Tăbușcă: Vorbesc despre CE fac. Poate uneori despre DE CE fac asta, fiind o moștenire a storytelling-ului in promovare.
Dar foarte puțini vorbesc despre CUM fac. Mai exact despre ce e diferit în CUM gândesc sau înțeleg ei un proces de coaching, în cum mențin relația după sau între sesiuni, în instrumentele sau cunoștințele pe care poate le aduc în sesiuni. De cele mai multe ori acest CUM este locul în care găsești diferentiatorii unui brand. Și e tare neglijat.

Cum vezi evoluția coachingului în următorii 5-10 ani?
Anca Al Kebsi: Coachingul va rămâne al profesioniștilor. Ca orice rol nou pe piață, se formează și se reglementează, până se stabilizează. Dacă vei obține rezultate alături de clienții tăi, vei fi pe piață.
În organizații, competențele de coaching vor fi un must pentru lideri și manageri. Leadershipul directiv va avea din ce în ce mai puțină putere pentru generațiile noi, care au nevoie de motivație. De aceea, cei care conduc au nevoie de noi resurse care să îi ajute să susțină o piață a muncii în schimbare.
Competențele de relaționare pe care coachingul ți le oferă sunt deja cele mai importante pentru vânzări, antreprenoriat, marketing și managementul echipei. Cu cât le deprinzi mai repede, cu atât vei rămâne relevant în piață.
Îți dorești să devii coach? Sau pur și simplu vrei să fii un manager mai bun și să construiești relații mai sănătoase cu cei din jur?
Vezi detalii despre acest curs de coaching acreditat ICF.